De Federatie van Belgische Kamers van Koophandel is een koepelorganisatie voor alle kamers van koophandel in België. Daarnaast vertegenwoordigt zij ook de belangen van 33 Belgisch-Luxemburgse kamers van koophandel in het buitenland.

 

D Soft ontwikkelde voor de Belgian Chambers het DigiChambers platform en de eATA carnets toepassingen.

 

Hoe werkt DigiChambers?

Om goederen naar een vreemd land uit te voeren moet de exporteur beschikken over een Certificaat van Oorsprong die door de Kamer van Koophandel is uitgegeven. Met DigiChambers kan een ondernemer online een formulier invullen met informatie over de verzender, ontvanger, land van oorsprong, de goederen, enz. Wanneer de CO aanvraag is ingevuld moet het ondertekend en verstuurd worden naar de Kamer van Koophandel ter goedkeuring. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd kan de ondernemer het afdrukken en samen met de goederen verzenden.

www.digichambers.be

Hoe werkt eATA?

De toepassing biedt functionaliteiten aan die afhankelijk zijn van de bevoegdheden van een gebruiker.

Een ondernemer logt in op www.e-ata.eu om een carnet aan te vragen. Deze kan gemaakt worden op basis van een blanco of een bestaande aanvraag, een duplicaat of een vervanging. Op die manier hoeft de gebruiker niet telkens alles opnieuw in te vullen. De gebruiker doorloopt de verschillende stappen, vult alle nodige velden in, voegt de benodigde documenten toe en klikt daarna op Verzenden. De aanvraag wordt naar de Kamer gestuurd die de aanvraag goed- of afkeurt. Na goedkeuring zal de ondernemer het carnet kunnen afdrukken.

Een geregistreerde Kamermedewerker beheert de ondernemingen/gebruikers, hij kan ze activeren, toevoegen en verwijderen. Wanneer de Kamermedewerker een aanvraag afkeurt kan hij dit snel via een bericht aan de ondernemer laten weten. De Kamermedewerker kan zelf ook een ATA-carnet aanvraag opstarten in naam van een onderneming. Er kunnen ook rapporten worden gegenereerd aan de hand van bepaalde criteria.

 

Hoe werkt DigiChambers?

Om goederen naar een vreemd land uit te voeren moet de exporteur beschikken over een Certificaat van Oorsprong die door de Kamer van Koophandel is uitgegeven. Met DigiChambers kan een ondernemer online een formulier invullen met informatie over de verzender, ontvanger, land van oorsprong, de goederen, enz. Wanneer de CO aanvraag is ingevuld moet het ondertekend en verstuurd worden naar de Kamer van Koophandel ter goedkeuring. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd kan de ondernemer het afdrukken en samen met de goederen verzenden.

www.digichambers.be

Hoe werkt eATA?

De toepassing biedt functionaliteiten aan die afhankelijk zijn van de bevoegdheden van een gebruiker.

Een ondernemer logt in op www.e-ata.eu om een carnet aan te vragen. Deze kan gemaakt worden op basis van een blanco of een bestaande aanvraag, een duplicaat of een vervanging. Op die manier hoeft de gebruiker niet telkens alles opnieuw in te vullen. De gebruiker doorloopt de verschillende stappen, vult alle nodige velden in, voegt de benodigde documenten toe en klikt daarna op Verzenden. De aanvraag wordt naar de Kamer gestuurd die de aanvraag goed- of afkeurt. Na goedkeuring zal de ondernemer het carnet kunnen afdrukken.

Een geregistreerde Kamermedewerker beheert de ondernemingen/gebruikers, hij kan ze activeren, toevoegen en verwijderen. Wanneer de Kamermedewerker een aanvraag afkeurt kan hij dit snel via een bericht aan de ondernemer laten weten. De Kamermedewerker kan zelf ook een ATA-carnet aanvraag opstarten in naam van een onderneming. Er kunnen ook rapporten worden gegenereerd aan de hand van bepaalde criteria.